قـالب وبـلاگ
نـويسنــدگـان
اوقـات شـرعـي

 

 

جـاذبــه هـای  دیــدنـیآب و هـوای شهـر بـابــل بـه دلـیل قـرار گرفـتن میـان کـوه و دریـا ، آب و هـوای معـتدل و مرطـوب دارد و شهـر های جنـوبی شهـرسـتان بـابــل بـه علـت دارا بودن پـوشش کـوهسـتانی و ارتفـاع زیـاد ، آب و هـوای سرد و کـوهسـتانی دارد .
رودخـانـه بـابلــرود از رودهـای مهـم این شهـر بـه شمـار می‌رود .
از جـاذبـه های اکـو تـوریستی آن ، می تـوان دامنـه های زیبـای الـبرز شمـالی ماننـد : جنـگل های لفـور و بابـل کـنار ، سدّ شیـاده ، آبگـرم معـدنی آزرو و ییـلاق شیخ موسی در بنـدپی را نیـز نـام بـُرد .

جنگلهـای طبیـعی شهـرسـتان بـابــل حـدود  ۴۹۹۳۶ هکـتار  مي بـاشد .

 

  شهـرستـان  بـابــل

 

امـاکـن  طبیـعی    و   گـردشگـری   

 
 

 


جنـگل   لفـور    -    بابلـکنــار

 

 

 

جنــگل هـا      و      آبگیــر هـا

جنــگل   لفــور
این جنگل در جنوب شرقی شهرستان بابل قرار دارد.

جنــگل   نـارنجلــو
این جنگل که حفاظت شده است در بخش بندپی غربی قرار دارد.

جنــگل   شیــاده
این جنگل زیبا در بخش بندپی شرقی شهرستان بابل قرار دارد که به دلیل مرتفع بودن سد شیاده را می توان از بالای آن مشاهده کرد.

جنــگل   بابلــکنـار
این پارک جنگلی حفاظت شده در بخش بابل کنار شهرستان بابل قرار دارد.

جنــگل   ویــوج
جنــگل   بُـز چفـت
این پارک جنگلی در بخش بابل کنار شهرستان بابل و در روستای بزچفت قرار دارد.

این جنگل در جاده شیاده به مساحت تقریبی بیست هکتار است . در روزهای تعطیل محل استراحت و تفریح اهالی منطقه و همچنین اهالي شهرستان و استان می باشد. وجود درختان تنومند آزاد با سایه مناسب و پوشش دهنده و زمين پوشیده از سبزه و علفزار و نيز صفاي رودخانه پایین دست جنگل ، آنرا به یکی از زیباترین و جذاب ترین مناظر جنگلي تبدیل نموده است .
 

 

جنـگل   بـُز چفـت    -    درونکـلاء  شـرقی

دریـاچــه   کامیـکلا
این دریاچه در بخش بندپی شرقی شهرستان بابل و در اطراف کوه های البرز قرار دارد . دریاچه کامیکلا دارای چشم انداز کوه و جنگل می باشد.

آب بنــدان   رمنــت
این آب بندان در روستای رمنت از توابع بخش مرکزی شهرستان بابل قرار دارد .

 

آب بنـدان  رمنـت     -    دهستـان  فیضیــه

 



رود هــا     و      ســدّ هـا

 رودخـانــه   بـابلــرود
این رود طویل ترین رودخانه ی شهرستان بابل است که از کوه های سوادکوه سرچشمه می گیرد و پس از گذر از غرب شهر بابل در بابلسر به دریا می ریزد.طول این رود حدوداً ۷۸ کیلومتر می باشد.مصب این رود محل خوبی برای تفریحات آبی است.عمق این رود در قسمت های مرکزی بسیار کم و در هنگام ریختن به دریا بسیار زیاد است .
بـابلــرود ، بـزرگـترين رود بـابـل . بـه طـول حـدود هشتـاد کیلـومتـر، در شهـرستـانهـای بـابــل و بـابلــسر جـاری است . اين رود كـه نـام قـدیم آن « بـاوُل » بوده است ، از ارتفـاعـات سواد کـوه و بنـدپی در جنـوب شهـرستـان بـابــل و از رشتـه کـوههـای البـرز، سرچشمـه می گـیرد. این رود در مسيـر جنوب بـه شمـال ، پس از آبیـاری اراضی كشـاورزي بنـدپی و گـذشتن از دهستـان بـابلکـنار و مغـرب دهستـان بـالا تجـن در شهـرستـان قـائم شهـر و مشـروب کـردن اراضی مـزروعی دهستـان گنـج افـروز از مغـرب شهـر بـابــل می گـذرد و وارد شهـرستـان بـابلـسر می شود و پس از آبیـاری دهکـده های جنـوبی و غـربی این شهـرستـان ، در مصب رودخـانـه بـابلـسر بـه دریـای خـزر می ریـزد. از ریـزابـه های آن کـلا رود و خـوشـرود پی است که از ارتفـاعـات بنـدپی سرچشمـه می گـیرد و پس از مشـروب کـردن اراضی مـزروعی بنـدپي و عبـور از اراضي دهستـان لالـه آبـاد در حومـه جنـوبی شهـر بـابــل بـه رود بـابــل می پیـوندد. از ریـزابـه های دیگـر این رود ، سجـاّد رود است کـه آن نیـز از ارتفـاعـات بنـدپی سرچشمـه می گـیرد و پس از عبـور از اراضی دهستـان گنـج افـروز در نـزدیکي روستـاي وَلـو کـلا ، در شانـزده کیلـومتـری جنـوب شهـر بـابــل ، بـه بـابلـرود می پیـوندد.
نخستین بار در قرن چهارم در حدودالعالم نام این رود، باوُل ضبط شده و طبق آن « رود باوُل از کوه قارن سرچشمه گرفته و پس از گذشتن از مامطیر به دریای خزر می ریزد » پل محمدحسن خان در 1168 بر روی رود بابل به طول صدمتر، عرض شش متر، ارتفاع هشت متر و با هشت چشمه احداث شده است . این پل در دورة ناصری ده چشمه داشته است ... در مصب رود بابل ، ماهیهای خاویاری و ماهی سفید ( ماهی بابلی ) صید می شود.

رودخـانــه   آقــا رود
این رود کوچک که در روستای سیاه کلا محله شرقی قرار دارد پس از پیوستن به رود بابلرود به دریا می ریزد.

رودخـانــه   سحــرو
منشأ اصلی این رود کوه های بلند بخش بندپی شرقی شهرستان بابل هستند که پس از گذشتن از ییلاق ها و روستاهای بخش بندپی شرقی و شرق شهر گلوگاه به بابلرود می ریزد.

رودخـانــه   كــلارود
كلارود از شاخه های اصلی رود بابل از کوه های البرز مرکزی از ارتفاعات 2200 متری فیــل بند وسنگچـال سرچشمه می گیرد .
این رود درمنطقه ای در کنار امام زاده قاسم با رودی دیگر به نام تـر رود به هم پیوسته و یک رود را تشکیل داده و پس از گذشتن از روستای دیوا و پیوستن چند رود دیگر با آن در محل پل محمد حسن خان به بابلرود می ریزد.
کلارود حدود 60 کیلومتر طول و عرض آن 3 تا 30 متر می باشد . کلارود آب کشاورزی زمین های شالیزاری روستای دیوا ، دولت رودبار ، بورا و چند روستای دیگر را تأمین می کند .
این رود خانه محل مناسبی برای ماهیگیری، سیاحت و گذراندن اوقات فراغت مردم منطقه بندپی و شهرستان بابل محسوب می شود . 
 

رودخـانــه  بابلــرود    -    شهرستـان بـابــل

 


 ســد ّ  الــبرز
این سد بزرگترین سد خاکی ایران است که بین شهرستان بابل و سوادکوه قرار دارد.از آب این سد برای کارهای کشاورزی و هم چنین برای تأمین آب شهر های اطراف استفاده می شود.

ســد ّ  شيــاده
این سد در بخش بندپی غربی شهرستان بابل در کنار روستای شیاده قرار دارد.
سد شیاده مخزنی با ذخیره آبگیری 6 میلیون مترمکعب و ساخت زیبای آن با مناظر طبیعی جنگلی و مرتعی و نیز تامین آب زمینهای شالیزاری پایین دست خود با توجه به مکان استقرار این سد که در قلب جنگلهای این منطقه جای گرفته، یکی از زیباترین مناطق بخش بندپی غربی می باشد که در حال حاضر روزانه و خصوصاً در ایام تعطیل عده کثیری از گردشگران از سراسر شهرستان بابل و نیز استان جهت تفریح و تفرج از این مکان دیدنی بازدید مینمایند.
ســد ّ  سُـنبـل رود
این سد در ۵ کیلومتری جاده بابل کنار به شیرگاه قرار دارد .

 

ســدّ   شیــاده    -    بنـد پی  غـربی


 

آبشــار هـا      و       چشمـه هـا

آبشــار   تيــر گـن
این آبشار در روستای تیرکن و بخش بابلکنار شهرستان بابل قرار دارد.

 هـفــت   آبشــار
این آبشار که دارای هفت آبشار کوچک متوالی می باشد در روستای درازکلا٬بخش بابل کنار شهرستان بابل قرار دارد.برای رسیدن به آبشار هفتم باید مسافت بسیار زیادی را طی کرد.

آبشــار   كـيمـون
این آبشار در بخش بندپی شرقی شهرستان بابل قرار دارد.

 

آبشــار   قلعـه چی بنـد
این آبشار در بخش بندپی شرقی شهرستان بابل قرار دارد.

 

آبشــار   تیـر گـن    -    بابلـکنــار

 

چـشمــه آبگــرم   آرزو
این چشمه ی آب گرم در روستای ازرو از توابع بندپی شرقی شهرستان بابل قرار دارد. که دارای جاذبه های توریستی فراوانی می باشد.

 چـشمــه آبمعـدنی  سنگ نـو
این چشمه  آب معدنی در بخش بندپی شرقی واقع شده است .

چـشمــه آبمعـدنی  مـوزی یک
این چشمه  آب معدنی در بخش بندپی شرقی واقع شده است .

چـشمــه آبمعـدنی  سنگ تـاپ
این چشمه  آب معدنی در بخش بندپی شرقی واقع شده است .

 

  آب معـدنی  سنـگ تـاپ    -    بنـد پی  شـرقی

 

 

ییــلاق هـا

 

 

 

 

ییـلاق  شیخ مـوسی     -    بنـد پی  شـرقی

 

 

=       والسّــلام       =

 

 


شهرستان بابل دارای ییلاقات بسیار زیادی است از جمله شیج موسی ، لهه ، شاه لینگ چال ، نیراسم و همچنین سلبن ، انیردون و خیلی موارد دیگر

فيـل بنــد
این ییلاق مرتفع ترین ییلاق استان مازندران است که در بخش بند پی غربی شهرستان بابل قرار دارد. روستای فیل بند در ارتفاع حدود ۲7۰۰متری از سطح دریا واقع شده است و آخرین روستای منطقه چلاو می باشد که راه دسترسی ماشین رو به آن وجود دارد...
در این ییلاق یک تپه ی بلند قرار دارد که از بالای آن می توان شهرهایی مانند ساری٬نوشهر٬قائمشهر و برخي شهر های اطراف را دید.
نزديك ترين راه ارتباطي فيل بند به جاده اصلي ، راه پرپيچ و خمي است كه دركيلومتر 25 آمل به هراز با فيل بند بطول 45 كيلومتر فاصله دارد. اين روستا از روستاهاي نمونه گردشگري در استان مازندران با ويژگيهاي منحصر بفردش مي باشد

وجود دوتکیه آن هم با کرامات خاص خود آغوش فیلبند را به سوی دوستداران از تمامی اقصی نقاط کشور باز نموده است

 


شـالينـگ چـال
این ییلاق که از سردترین ییلاق‌های مازندران است در بخش بندپی شرقی قرار دارد. بالاتر از شیخ موسی و آره قراردارد در فصل بهار منطقه بسیارسرسبزو دارای چشم انداز زیبای می‌باشد.
ور زنــه
این ییلاق در منتهااليه مرز جغرافيايي بابل واقع شده كه براي رسيدن به اين روستاي كوهستاني زيبا و بكر بايد از مسير سخت و دشوار با پيچ هاي خطرناك عبور كرد.اين روستا توسط كوههاي اطراف آن احاطه شده و داراي آب بسيار گوارا و سرد مي باشد كه مورد توجه بسيار بازديد كنندگان قرار گرفته است.اگرچه اين روستا نيز مانند بسياري از روستاهاي كوهستاني مازندران در اثر زلزله سال 1318 بكلي تخريب شد ولي دوباره آباد گرديد.ورزنه در سال 1379 به كارفرمايي شركت مخابرات استان مازندران (مديرعامل خسروي) واجراي سيدحسن حسيني اصل، داراي يك مركز مخابراتي راديويي گرديد.ساخت اين مركز مخابراتي در حالي انجام گرديد كه اين روستا از يك مسير امن برخوردار نبود.روستاي ورزنه از سمت غرب به روستاهاي اندوار و نشل آمل، از سمت جنوب بعد از طي مسافت بسيار دشوار به شيخ موسي مي رسد.
شيـخ مـوسـي
این ییلاق در بخش بندپی شرقی شهرستان بابل قرار دارد. و دارای دو زیارتگاه به نام‌های حاج شیخ موسی و امامزاده عبداله می‌باشد.
لهه
دور نمای بسیار زیبائی داشته و به ییلاق شیخ موسی مشرف می‌باشد.
انیردون
دارای میوه‌های درختی خیلی کوچک و خوشمزه‌ای است و همچنین پر از گل و سبزه
 

دربــاره وبــلاگ

بـا سـلام ، ايـن وبــلاگ ضمـن معـرفی شهـرستـان بـابــل ، بـه بـرخی مسائـل اجـتمــاعـی ، سیــاسی ، فـرهنـگـی ، این شهـرستـان مي پـردازد .
موضـوعـات وبــلاگ
تصـاويـر ديـدنـي